Ana Sayfa / Haber / ÇOCUKLARDA OKUL KAYGISI ÖNEMSENMELİ

ÇOCUKLARDA OKUL KAYGISI ÖNEMSENMELİ

ÇOCUKLARDA OKUL KAYGISI ÖNEMSENMELİ

ÇOCUKLARDA OKUL KAYGISININ ÖNEMSENMESİ GEREKİR

PAÜ Hastaneleri Çocuk Psikiyatri AD. Öğretim Üyesi Yrd.Doç.Dr. Ömer BAŞAY okula yeni başlayan çocukların psikolojik durumlarını değerlendirdi.

Yrd.Doç.Dr. Ömer BAŞAY yaptığı açıklamada; “Yuvaya, anasınıfına veya birinci sınıfa başlayabilmek için çocukların bilişsel yeteneklerinin ve öz bakım-sosyal becerilerinin belli bir düzeyde hazır olması gerekmektedir. Çoğu zaman anne-babaların; çocuğun ilişki kurma biçimi, arkadaşlarıyla oyun oynarken davranışları, davranışlarında rahat veya ölçülü olması, konuşmasının anlaşılır olması, durması gereken noktada durup durmadığı ve öğrenme kapasitesi ile ilgili yapacağı gözlemler çocukların okula başlamaya hazır olup olmadığının cevaplanması için yeterli olacaktır.“dedi. Anne babaların bu konularla ilgili emin olamadıklarında bir uzmana başvurmaları gerektiğini de belirtti.

Okula alışma dönemi, çocuğun mizacına bağlı olarak,  aile (geçmiş ve mevcut tutumlar) öğretmen ve ortamdan etkilenerek her çocuk için farklı sürelerde olur. Çocuklar hem ailelerinden uzak oldukları hem yeni koşullara alışmaya çalıştıklarından “ailelerinin ne durumda olduklarını merak” edebilir ve onların yanında olmayı isteyebilir. Ayrılık kaygısı adı verilen bu durum çocukların daha önce ayrılık deneyimi yaşadıklarında verdikleri tepkiler üzerinden öngörülebilir.  Okula başlanılan ilk haftalarda (yaklaşık 4 hafta) bu kaygının belli bir düzeyde yaşanması bazı çocuklar için normal kabul edilebilir. Şiddetli ve yönetilmesi zor olan kaygılarda bu süreleri beklemeden profesyonel destek almak gereklidir. Sabırlı ve kararlı olmak, kendi kaygımızı kontrol etmeye çalışmak, daha az kaygılı ebeveynin çocuğu okula götürmesi, çocuğa bu sıkıntısını yenmesi için zaman tanımak, okulda ebeveynleri hatırlatacak nesneler vermek, çocuğun kaygısını giderecek uygun ve yerinde vaatler sunmak “ (seni öğlen veya akşam kreş veya okuldan ben alacağım) veya “eve geldikten sonra parkta oynamaya gidebiliriz” ve öğretmen ile işbirliği içinde alınan kararlara uymak bu kaygının daha yumuşak bir şekilde yaşanmasına ve atlatılabilmesine yardımcı olabilir.

Kimi çocuklar okula geri döndüğünde özellikle sınıf veya okul değiştirmişlerse daha kaygılı olabilir. Başarısızlık korkusu, arkadaşları tarafından kabul görmeme endişesi veya geçen yıl okulda yaşadığı bir sorunun devam etme ihtimali gibi nedenler çocukların kaygı düzeyini arttırabilir. Ayrıca hastalarımız yatarak tedavi de alabilmektedir.

Son olarak Yrd.Doç.Dr.BAŞAY bunlara benzer çoğu durumda kaygılanmanın normal olduğunu,  kaygı düzeyinin çok yoğun olduğu veya zamanla azalmadığı durumlarda uzmanlardan destek alınması gerektiğini de vurguladı.